MANUS

MANUS

:: SCENMANUS      :: TV-MANUS     :: REVYTEXTER     :: MANUS I URVAL

Anna har i över 25 år skrivit manus för scen, event, TV, produktionsbolag och teatrar.
Det handlar om ett 15-tal pjäser samt sångtexter, humor, TV-programledarmanus, shower, bearbetningar och översättningar.
Hon är utbildad i Kreativt skrivande av Dmitri Plax vid Stockholms Konstnärliga Högskola.

2022 – 23 handledde hon inom manus & regi för ett Master-program i skådespeleri på samma skola, SKH.

2024 skriver Anna manus till en musikteater-föreställning om John Bauer , baserad på brevkorrespondensen mellan honom och hustrun Ester. Urpremiär -24 för turné med The Bauer Quartet med nyskriven musik inspirerad av parets konstverk.

Tilldelades Povels Penna 2018 – ett hederspris i Povel Ramels namn, för manusförfattare som utmärkt sig med texter av hög kvalitet.

För scen, event, artister och revyer har hon specialskrivit monologer, sketcher, sångtexter, konferenciermanus, moderator-delar och paketerat gala-föreställningar.
Anlitas ofta för manusbearbetningar.
Hon har även skrivit pjäser, musikteaterföreställningar och dramatiserade konserter – utifrån egna idéer och/eller på beställning.
Bland uppdragsgivarna genom åren finns 2Entertain, SVT, Jarowskij, artister och event-bolag.

2015 skrev hon manus och koncept för krogshowen 25 hits & 57 kilo
humor med Uno Svenningsson, Tommy Nilsson & Patrik Isaksson på
Sundspärlan i Helsingborg.

Anna är medförfattare till 2Entertain-shower som Studio
Mörnbäck, S(c)ensommarbuskis och En salig samling i samarbete med bl.a. Krister Classon, Babben Larsson & Jörgen Mörnbäck.

2017 specialskrev hon material för, och paketerade Sällskapet Stallfåglarnas 70-årsjubileums-show med bl.a. Lill Lindfors, Babben Larsson, Maria Möller, Barbro ”Lill-Babs” Svensson och Ann-Louise Hanson på Oscarsteaterns i Stockholm.

För SVT har hon skrivit programledar- / och inslags-manus för bl.a. Kristin Kaspersen och Lotta Engberg.

Ligger bakom manus till de egna musikteater-föreställningar som hon turnerar med – t.ex. Ett bloss för Lena Nyman, En frid(a) för själen och Edith Piaf-föreställningen Jag ville dansa med lyckan med Anna & Gladys del Pilar.

Skriver och översätter sångtexter.

:: PRESSRÖSTER OM MANUS

PRESSRÖSTER OM MANUS

om ETT BLOSS FÖR LENA NYMAN

… i den varma föreställningen befästs ytterligare de delvis nya dimensioner av Lena Nyman som blottlades i biografin Jag vill ju vara fri av Annika Persson. Under den timslånga föreställningen hinner förvånansvärt mycket berättas och fördjupas om både privatpersonen och aktrisen Lena – sidor som kännetecknande för hela hennes livsgärning ofta flöt ihop och som genialiskt gestaltas genom att stycken ur riktiga teaterföreställningar som Lena deltog i flikas in i föreställningen.
(…)
I Bromees sång- och teaterföreställning ges både sorgen och humorn plats. Genom lyhört växelspel mellan skådespelarna som turas om att vara Lena, understryks den sammansatta människan bakom skandalrubrikerna och scenkaraktärerna.
När rösten fördelas på två lyfts därtill Lena Nymans berättelse till ett allmängiltigt plan och blir i någon mån också ett dokument över en tid, en kvinnosyn och en medieoffentlighet alltid hungrande efter mer människoliv att stöpa om till rubriker.
Föreställningen lyfter intelligent fram melankolin i Lena Nymans livs saga till ett bärande tema.
(…)
Finalen, både i Lena Nymans liv och i föreställningen, är gripande; de 17 Konsumkassarna med brev, dagböcker och bilder som Lena skänkte bort när hon svårt sjuk i KOL insåg att slutet var nära.
Fortsätt berätta, säger de – håll mig levande
– VÄSTERBOTTENsKURIREN

… berättelsen har en ömsint och kärleksfull ton som aldrig tippar över i sentimentalitet. Istället lyckas den förmedla en närhet till människan Lena. (…) Skådespelarna gör ett utmärkt arbete på scenen när de agerar växelvis som berättare och skådespelerskan.
– HELA HÄLSINGLAND

Det är en ömsint och välberättad levnadsteckning, om en person som vi kanske trodde att vi kände till, men som i Bromées scenberättelse kommer nära och ges själ och kropp. (…)
Det är ingen skönmålning av hennes levnadssaga. Mörkret finns med, mörkret som hon var så rädd för.
– DALARNAS TIDNING

Skådespelarna lyckas fånga essensen av Lena Nyman utan att imitera henne. Hela föreställningen har hennes ton. Rolig, kärv, stark men också bräcklig, lite sentimental. En fin och värdig hyllning som aktar sig för att bli högtidlig.
– GEFLE DAGBLAD


om DRÖMMEN OM REGNBÅGEN

Vi får följa en Frances Gumm på audition i hängselbyxor stöpas om till Judy Garland, så vidare genom den succéartade Hollywood-karriären, framgångarna, tablettmissbruket, familjelivets kärlek och trassel – allt gestaltat som en enmansmusikal i sig själv av en Anna Bromée som både sjunger och agerar innerligt och med trovärdighet genom åldrarna.
Humorn sitter som den ska i svensk tolkning av hennes rappa oneliners och rösten glider elegant från flickårens klarhet till en djupare klang, märkt av livet.
(….)
 Att Bromée kan sin Judy Garland står klart, flera års egen forskning finns i föreställningens stomme och bildar elegant fond i form av väl sammansatt arkivmaterial. En guldkant här, som kunde fått ta mer plats, ges i form av den fördjupning Bromée gjort i sin research kring den sista konsertturnén, då Judy Garland bland annat framträdde i Stockholms konserthus.
(….)
Kontrasten mellan den skenande scenskräcken, tablettjakten från hotellrummet och den fnissiga och uppsluppna Judy Garland som svenska tidningar rapporterar om, är smärtlinjen som också skär genom hela föreställningen.
VÄSTERBOTTENSKURIREN november 2021


om FALKENBERGsREVYN

Bäst är Bromee:s sorgliga, medkännande och allvarliga text och sång ”Svaret är kärlek” om våldsdåden i Oslo. Den är rena gåshuden. Imponerande!
– EXPRESSEN / GT

Anna Bromee har skrivit en hyllning till kärleken och grannlandet Norge efter massmorden, som hon sjunger med Lena Petersson. Ett nummer som är så starkt att det nästan tar andan ur mig med sången ”Svaret är kärlek”.
– HALLANDS NYHETER

Att dessutom våga ta upp ett så allvarligt ämne som massakern på Utöya i Norge, och göra det så snyggt, ska de ha en stor eloge för, mycket proffsigt gjort, och med hjärtgripande sång av Anna Bromee och Lena Petersson.
– LAHOLMS TIDNING


om DEN SOM GLAD ÄR

Vi som var med på 60-talet sjunger förstås med i alltihop, och även yngre brukar kommentera hur mycket bra schlagermusik som skrevs då. Anna Bromee fångar också väl det glada och fartfyllda som var tidens melodi.
(…)
Hon glömmer inte heller satiren, och det är klokt. Man ska glädjas åt våra megaartister, sångerna och de goda minnena. Men vi ska inte romantisera bort till exempel tidens kvinnoideal som skulle vara flickbarnsligt och troskyldigt och ändå flirtigt. Och glädjen kunde ibland vara påklistrad. Med det påminner Anna Bromee även om att det svårmodiga och hårda i dagens populärmusikattityd, som just nu tas på fullaste allvar, med någon generations avstånd kommer att ses som manér, det också.
– SUNDSVALLs TIDNING februari 2023


om TROSA-REVYN

Ett annat genialiskt skrivet nummer är ”Svenska Akademien” där barn får reflektera över det som har hänt i Akademien under året. Janne Klåda och Hor-as:et river ned många skratt.

– SÖDERMANLANDs NYHETER


PIAF PÅ SVENSKA

FRÖKENFRÖJD

SÅNGTEXT

Edith Piaf skulle ha fyllt 100 år 2015. Med egna svenska Piaf-översättningar och nya musikarr. släpptes då Annas tribut-CD-album Jag ville dansa med lyckan med stor orkester och duetter med Gladys del Pilar, Kajsa Ernst och Babben Larsson.

:: Smakprov Piaf-albumet

:: KÖP PIAF-albumet

Cecilia Frode & Anna skapade filmsketch-serien Fröken Fröjd tillsammans för Instagram, Youtube & Facebook 2020

:: MÖT FRÖKEN FRÖJD alias CECILIA FRODE

Anna skrev texten Barfota längs Norr Mälarstrand till Lisa Werlinders debutalbum Ett minne blått.

:: Hör Werlinder-sången med Annas text

©2024  Anna Bromee | Webprod. blomill